Slastidolls

Czech artist Inna Slastenová sews beautiful toys of textile, gentle friends of the forest, created by hand embroidery. Inna also produces dolls from corn leaves under the original Iroquois dolls. 


Pod značkou Slatidolls najdete původní hračky z textilu a šustí od české autorky Inny Slastenové. Šité hračky jsou snadno rozpoznatelné a nezaměnitelné: jednoduchý až totemický tvar, něžná ruční výšivka, důraz na přírodní materiály, poctivá ruční práce. Vedle textilních hraček z krásných lesních kolekcí vytváří Inna také pracné panenky ze šustí, svou lásku k indiánské kultuře promítá do panenek Irokézkých. Zvu Vás k malému adventnímu povídání nad hadříky, bavlnkami, korálkami a slámou...

A chcete-li vědět, odkud přicházejí jeleni, nahlédněte. Nebudete věřit vlastním očím, co vše vzniká ruční výšivkou.

eshop:  Fler.cz/slastidolls


Jak vznikla Vaše první hračka? Jak jste se k šití dostala?
První hračka, přesněji panenka, vznikla po narození mých dětí. Chtěla jsem využít svoji tvůrčí energii. Výšivky mě vždy přitahovaly, šití vůbec ne. Postupně jsem v šití našla zálibu.


Vaše hračky jsou "kreslené niti", jak si vás tenhle způsob našel?
Přitahují mne "primitivní" hračky. Snažila jsem se najít svůj hračkářský styl. Jednoduché tvary a minimalistické prostředky, vytvořit výrazný obraz.


 Jak by podle vás měla vypadat dobrá hračka?
Hračka může být bez tváře a může být i velmi jednoduchá, ale měla by vyzařovat pozitivní emoce, nenechat člověka lhostejným. Samozřejmě, že je to panenka nebo hračka vyrobená z přírodních materiálů (přírodní tkaniny, dřeva, slámy).


Co vás na této práci nejvíce přitahuje? 
Každá hračka je jedinečná, má vlastní charakter a emoci. Samozřejmě, že mne zajímá proces výběru tkanin, dekorování... Ale moc se mi líbí dva momenty, vznik nové hračky (vidím to v jednoduché trhlině, v kamenu, nebo ve větvičce) a konečný výsledek.


Hračky vznikají v malých kolekcích. Je pro vás jejich vnitřní příběh důležitý?   
Proces vzniku jsem nijak nekontrolovala, vše vzniklo přirozeně... První se objevila panenka Luna a pak se na mém skicáku začali objevovat její přátelé. Tak vznikla malá kolekce "Luna a kamarádi."


Vedle hraček vytváříte také indiánské panenky ze šustí, jak k tomu došlo? S čím to souvisí?
Kultura severoamerických indiánů mne zajímá už od dětství, když nám otec četl knihu Píseň o Hiawathovi H.Longfellowa, Fenimora Coopera, Jacka Londona .... cítila jsem jakousi souvislost … Tak jsem se oddala etnografii a folklóru.
Dost dlouho jsem studovala tradiční slovanské kultury (obřady, kostým, zpěv ...) Také mne zaujalaobřadní hračka. V ní se snoubí jednoduchost formy a složitost obsahu. Všechny tradiční kultury mají cosi společného (barvy, symboliku....).         
Před několika lety jsem náhodou viděla vyobrazení indiánské kukuřičné panenky a řekla jsem si, že bych ji chtěla zkusit udělat. Začal fascinující proces a z několika variant jsem vybrala irokézskou kukuřičnou panenku. Našla jsem a přečetla mnoho informací o Irokézech. Naučila se vyšívat korálky (všechny výšivkové motivy na oblečení pro panenky jsou irokézské), už jsem nemohla přestat, byla jsem stále více fascinována procesem.

 
Jaké byly Vaše oblíbené hračky v dětství nebo s čím si rády hrají Vaše děti? Měla jsem nádhernéého medvěda, závodní automobily a panenku v kroji, ale nejzajímavější bylo to,co jsem vyrobila já sama, panenku z klacíku a květin...  
Svět mých chlapců se skládá z aut, Lega, knih a všelijakých drobností. Ale i v tomto světě je prostor pro fantazii a experimentování. Děláme auta z lepenkových krabic, koláže ze starých hraček, papírová divadla.


Máte i dnes nějakou hračku mezi svými oblíbenými?
Ano, líbí se mi tradiční lidové hračky. Mám velmi ráda koně a ptáky, figurky ze dřeva či hlíny.



Komentáře

  1. díky!krásný inspirativní prostor i rozhovor! až já budu velká...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se tenhle styl taky moc líbí, je to čisté, poetické a zbývá mnoho prostoru pro vlastní fantazii.

      Vymazat
  2. Я никогда таких игрушек очень стильных не видела. Очень нравятся.

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherné hračky, vlastně jednoduché, ale mají jasný výraz, humor a náladu. Něčím jsou člověku hned blízké, hned je zatouží vzít do ruky a spřátelit se s nimi. Milí kamarádi :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat